ZC de Schotejil Website

Zwemclub "ZC de Schotejil", Middelharnis-Sommelsdijk

 

Het begint de dag/avond ervoor: op tijd naar bed en lekker slapen! Maak je tas in orde met in ieder geval de volgende spullen:

  • Goed humeur en een ontzettend veel zin om hard te racen!
  • Handdoek(en) om na inzwemmen en de races jezelf te kunnen afdrogen
  • Zwembroek / badpak (+ reserve)
  • Zwembril / badmuts (+ reserve)
  •  (Teen)slippers
  • Shirt(s) om tussen te wedstrijden aan te doen (warm blijven)
  • Boekje / spelletje om tussen de races door jezelf te vermaken
  • Voldoende eten / drinken (geen snoep / chips / etc)
  • Programma (indien beschikbaar)
  • Telefoonnummer van de trainer en van thuis

Zorg dat je op tijd bij De Staver staat (wanneer je meerijdt met iemand) of op tijd bij het zwembad bent (wanneer je met eigen vervoer komt). Meldt je altijd bij één van de ploegleiders wanneer je in het zwembad aankomt. Deze houdt nl. een lijst bij met zwemmers die aanwezig zijn. Niet op tijd aanwezig zijn betekent dat je wordt afgemeld en niet meer kunt deelnemen aan de wedstrijd. Hieraan zit tevens een boete voor te laat afmelden.

We zitten als Schotejillers bij elkaar op een bankje. Het publiek (ouders, etc) zit op de tribune. De ploegleiding geeft het sein dat er mag worden ingezwommen. In de trainingen wordt aandacht besteed aan wat je precies moet inzwemmen. Dat hangt nl. van je leeftijd af. Wanneer je niet weet wat je moet inzwemmen, vraag je dat aan je trainer/ploegleider. Je zwemt in ieder geval alle slagen (in verband met blessures niet beginnen met schoolslag) zodat alle spiergroepen goed warm worden. Bij het inzwemmen hoort o.a. het warmzwemmen (blessure preventie), keerpunten maken (even de tegeltjes voelen: zijn ze glad?), starten (het zijn vaak andere startblokken dan in De Staver), kort racen, etc. Meestal heb je hiervoor ongeveer 30 minuten. Daarna ga je afdrogen, slippers aan, t-shirt aan en zitten op het bankje.

De ploegleiding roept je tijdig om je klaar te maken voor de race. Soms krijg nog een laatste aandachtspunt mee en dan mag je naar de voorstart (een tafel waar je een briefje krijgt die je aan de official bij het startblok moet geven). Na de race loop je altijd langs je ploegleider/trainer om te vertellen hoe het ging (heb je aan je aandachtspunt gedacht tijdens de race?) en krijg je te horen wat er de volgende keer beter kan. Daarna ga je naar je plek, afdrogen, slippers en shirt aan, iets drinken / eten en wachten op de volgende race. Natuurlijk mag je andere kinderen best aanmoedigen!

Je mag het zwembad niet verlaten zonder dat dat je dit aan een ploegleider gevraagd hebt! Dus ook niet even naar papa of mama op de tribune. Het kan zijn dat je vrij snel weer een race hebt, en dan ben je niet op tijd gewaarschuwd. De ploegleiding heeft tijdens de wedstrijd geen tijd om kinderen te gaan zoeken, ergens in het zwembad.

Probeer de aandachtspunten die je tijdens de wedstrijd hoort, goed te onthouden (gebruik een "aandachtspunten schriftje"). Je kunt dan in de trainingen daar extra op letten en dan gaat het de volgende keer zeker nog beter!